Wayne’s Coffee är idag ett KRAV-märkt kafé som jobbar mot ett mer hållbart utbud av fika. Vi har valt att utveckla deras take-away material och stärka deras identitet.
Wayne’s Coffee grundades år 1994 och är Sveriges första KRAV-märkta kafékedja. Förutom Sverige finns de även i 9 andra länder, bland annat Norge, Tyskland och Kina. Idag känns Wayne’s väldigt amerikanskt och är ett företag som försvinner i mängden om man ska jämföra med sina konkurrenter Espresso house och Starbucks. De behöver hitta sin nisch av marknadsföring för att nå ut till sina kunder och även direkt informera sina kunder om deras starka miljöarbete. Så det vi ville få fram genom att omprofilera Wayne’s var att skapa ett starkare varumärke som känns mer skandinaviskt och trovärdigt, eftersom deras grundtankar och arbete för att förbättra miljön är så viktigt i dagens samhälle och efterfrågas av målgruppen. Därför vill vi trycka på dessa punkter mer än vad de redan har gjort. Vi vill få en direkt relation till kunden så som att skapa ett genomgående mönster som kompletterar deras nya logga. Genom att sprida sitt budskap om deras miljötänk utanför kaféet har vi valt att trycka information om detta på de olika take-away förpackningarna som vi skapat.
Amanda Ekström
Amanda Larsson
Benjamin Tipmanoworn