Mårbacka är en upplevelsebaserad verksamhet med fokus på att upprätthålla Selma Lagerlöfs minne, hennes verk och hennes gård. Vi vill med vår re-branding av Mårbacka lyfta fram Selmas röst i varumärket och locka både nya och gamla besökare till att vilja besöka gården.
Selma Lagerlöf är en av Sveriges allra mest kända och folkkära författare, känd för storsäljande verk såsom Gösta Berlings saga, Jerusalem och Nils Holgerssons underbara resa. Hon blev den första kvinnan och svensken att vinna Nobels litteraturpris och blev som första kvinna invald i Svenska Akademien. Hon var en kvinna före sin tid med sitt brinnande engagemang för kvinnorörelsen och sina kärleksrelationer med kvinnor. Detta gör att hon fortfarande är mycket aktuell än idag.
Efter hennes framgångar med Jerusalem köpte hon tillbaka sin älskade barndomsgård Mårbacka som hon drev med fast hand och utvecklade till den största arbetsgivaren i bygden. Efter hennes bortgång blev gården till en minnesgård och har sedan dess varit verksam som en upplevelsegård för alla att uppleva ett svenskt kulturarv.
Med tiden har deras grafiska profil hamnat i skymundan och förmedlar idag inte samma sak som upplevelsen på gården. Detta är något vi vill ändra på. Vi vill med vårt arbete förnya den grafiska profilen och låta Selmas röst komma fram, skapa en enhetlig produktlinje som ger en hemtrevlig känsla och skapa en modern hemsida som underlättar för besökaren att planera och skräddarsy sitt besök på gården.
Sofia Berthsjö Svensson
Linn Creutzer
Erik Bruce