Botaniska är en grön och lugn oas i centrala Göteborg, dit människor går för att njuta av växtligheten och få en paus från stadslivet. Sedan starten i början av 1900-talet har Botaniska varit ett centrum för forskning, med syftet att utbilda invånarna och bevara den biologiska mångfalden.
I utkanten av området ligger trädgårdens mysiga butik, en plats som inte riktigt fått den uppmärksamhet och besöksfrekvens den förtjänar. Genom att ge verksamheten ett uttryck som kommunicerar dess syfte och som vänder sig till en ny generation kan Botaniska stärka sin position både som butik och som besöksmål.
De senaste åren har odling blivit en trend bland unga vuxna. I och med detta har en ny, modern, grön våg med fokus på krukväxter och lättodlat vuxit fram. I takt med att intresset ökar har antalet forum på sociala medier gjort detsamma. Vi vill sätta Botaniska i täten av växttrenden.
Efter analys av målgrupp, omvärld och syfte landade vi i tre värdeord som summerar verksamheten: Vetenskap, tillgänglighet och folkrörelse. Med dessa i åtanke har vi skapat produkter som med sitt uttryck ska locka den unga och medvetna stadsmänniskan. Med praktiska lösningar och tydliga instruktioner strävar vi efter att göra odling lättillgängligt för målgruppen. Genom att använda oss av torkade blommor och lugna, jordnära färger behåller vi ena foten i ett klassiskt och vetenskapligt uttryck, medan vi med den andra tar ett kliv in i 2019 och ger Botaniska ett lättsammare och uppkäftigare formspråk som tillgängliggör verksamheten för en ny generation växtentusiaster.