Se presentationen av examensarbetet för Digital Designer och Förpackningsdesigner

Ölstugan Tullen

År 1892 slog Ölstugan Tullen upp dörrarna vid Järntorget i Göteborg. En klassisk svensk ölstuga med stark lokal förankring och blev snabbt en favorit bland stadens invånare. Under nästan ett sekel var det ett självklart stopp för göteborgare som ville ta en öl i en enkel och trivsam miljö. Men 1979 stängdes dörrarna, och ölstugan blev en del av stadens historia.

År 2010 öppnade Ölstugan Tullen på nytt, den här gången under namnet Ölstugan Tullen 1892, som en hyllning till det historiska originalet på Järntorget. Den nya stugan behöll samma grundidé: svensk öl och klassisk husmanskost till schyssta priser.

Sedan dess har konceptet vuxit. I dag finns Ölstugan i sju svenska städer med totalt 16 ställen – alla med samma ambition: att vara en avslappnad plats för god mat, bra öl och skönt häng.

Men med tillväxten har också behovet av ett tydligare varumärke blivit viktigare. För att alla stugor ska kännas som en del av samma familj behöver de tala samma visuella och kommunikativa språk och tillsammans bygga en stark och enhetlig identitet.

Kreativt Team
Amy Juarez
Amanda Salomonsson
Arena Isander
Malik Kirbas
Erik Englund

Utbildning

Grafisk formgivare tekniker

Klass

YH23GFT

Kurs

Examensarbete