Hunkemöller

Hunkemöller har trots lång historia av gediget och passionerat arbete med underkläder för kvinnokroppar, underhållit ett genomgående stereotypt grafiskt uttryck av femininitet med förlegade drag. Att kvinnan varit den avklädda, tillgängliga och dekorerade, tillhör den mörka historien. 2023 gäller något annat: det normala, avslappnade och äkta är helt rätt i tiden när ”kvinna 2.0” anlänt för att stanna. Dags för en uppdatering av varumärkesidentitet och förpackningsdesign!  

Konsumenten kan idag bära både paket och bärkasse med stolthet. Hunkemöller har genom sin nyfunna grafiska attityd fångat upp samtida, positiva kroppsideal i kampen för jämställdhet. Hunkemöller lutar oss lugnt tillbaka i fåtöljen, med ena armen på ryggstödet och signalerar: från kvinna till kvinna – min kropp – mitt liv. 

Kreativt team

Kristin Tebelius
Bianca Meyer
Sofi Hansson
Emilia Blankesvärd

Utbildning

Förpackningsdesigner

Klass

YH21FD

Kurs

Examensarbete