OBS! Denna kursplan är ett utkast och fortfarande under arbete.
Syfte & Mål
Kursen ger kunskap om hållbarhet som en nödvändig del av varumärkesarbetet. Kursen ger kunskap om de olika vinsterna i att tydligt kommunicera hur varumärket arbetar med hållbarhetsfrågor. Kursen ger kunskap om olika verktyg och modeller för att påverka människor till mer hållbara beslut. Kursen ger också färdigheter i att bygga ett starkt varumärke ur ett hållbarhetsperspektiv.
Kunskaper
om vilka egenskaper som bygger starka varumärken och hur hållbarhet integreras i varumärket.
om hur utvecklingen i omvärlden driver den ökade vikten av hållbarhet och effekterna detta har på varumärket.
om kunders sätt att förhålla sig till hållbarhet samt de attityder och beteenden som kan påverkas.
om hur vi kan bygga varumärke och kommunicera med hållbarhet som redskap och skapa relevanta kommunikationsstrategier för ett varumärke.
om hur man vitaliserar/ompositionerar ett varumärke.
Färdigheter
i att använda olika verktyg och metoder för att analysera det som mest påverkar varumärket i ett hållbarhetsperspektiv.
I att använda olika modeller för att påverka människor till mer hållbara beslut.
i att arbeta med strategier för att bygga och positionera om ett varumärke.
i att bygga ett varumärke ur ett långsiktigt och hållbart perspektiv.
i att praktiskt skapa ett varumärke för en produkt eller tjänst.
i att presentera och visualisera ett varumärke och strategi för en beställare.
Kompetenser
att identifiera aspekter i kommunikation kring produkt/tjänst som bidrar till hållbar utveckling.
att avgöra vad som ska kommuniceras och vad som ger störst effekt.
att avgöra varumärkets olika intressenter och vilka krav och förväntningar som finns.
att utvärdera hållbarhetskommunikation.
att kunna påverka en målgrupp mot önskat resultat med hjälp av en tydlig varumärkesstrategi.
att på ett strategiskt sätt kommunicera och forma ett varumärke.
På denna kurs tillämpas den tregradiga betygsskalan VG, G, IG. Betygskriterier för olika betygsgrader.
För betyget G: Den studerande har grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom Strategisk hållbarhetskommunikation, där samtliga delmoment måste vara bedömda med minst G. Validering/komplettering efter utsatta tidsramar kan bara ge betyget G.
För betyget VG: Den studerande har fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom Strategisk hållbarhetskommunikation, där samtliga delmoment måste vara bedömda med minst G och övervägande med VG. Momenten måste genomföras inom utsatta tidsramar. Den studerande kan på ett tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av indirekt bedömning vid projektarbete, tentamen, praktiska kunskapsprov, inlämningsuppgifter, rapportskrivning, validering, individuella- och/eller gruppredovisningar.