Lägga till lista med start och slut datum för alla kurser.
Sortera efter kolumner.
Fixa så det bara finns en spara-knapp på kurssidan.
Lägga in länkarna till teams för varje kursplan.
Lista utvärderingar under respektive kurs. (länk till it´s?)
HVS2001 Hållbar utveckling 25 poäng , sida 1(2)
Syfte & Mål
Kursen syftar till att ge kunskaper i att göra en miljöbedömning av en produkt eller tjänst. Den studerande kommer att ges färdigheter i att bedöma miljöpåverkan på produkter eller tjänster genom praktisk tillämpning av livscykelanalys och få kompetens i hur man arbetar hållbart.
Kunskaper
redogöra för begreppet hållbar utveckling och ha en kunskapsmässig grundförståelse för de utmaningar mänskligheten står inför.
beskriva olika scenarier för framtiden, fördelning av resurser och potential för utveckling och möjliga vägar framåt på individuell nivå, gruppnivå och samhällsnivå.
i att kunna tolka resultat av en livscykelanalys.
om hur val av systemgräns kan påverka miljöbedömningen av en produkt/tjänst.
Färdigheter
att kunna tolka en livscykelanalys av en produkt eller tjänst.
att kunna bidra med strategier för hur miljöpåverkan kan minskas på produkt och företagsnivå.
att kunna bidra med insikter om ökad social hänsyn på produkt eller företagsnivå.
Kompetenser
Att tillämpa en miljöbedömning.
Att kunna identifiera och utvärdera verklig hållbarhet hos ett företag eller organisation
HVS2001 Hållbar utveckling 25 poäng , sida 2(2)
Betygsskalor
På denna kurs tillämpas den tregradiga betygsskalan VG, G, IG. Betygskriterier för olika betygsgrader.
För betyget G: Den studerande har grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom Hållbar utveckling, där samtliga delmoment måste vara bedömda med minst G. Validering/komplettering efter utsatta tidsramar kan bara ge betyget G.
För betyget VG: Den studerande har fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom Hållbar utveckling, där samtliga delmoment måste vara bedömda med minst G och övervägande med VG. Momenten måste genomföras inom utsatta tidsramar. Den studerande kan på ett tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av indirekt bedömning vid projektarbete, tentamen, praktiska kunskapsprov, inlämningsuppgifter, rapportskrivning, validering, individuella- och/eller gruppredovisningar.