HTF2400
Hållbara och tillgängliga förpackningar
30 poäng , sida 1(2)

Syfte & Mål
Kursen ger övergripande kunskaper om förpackningens roll i värdekedjan och komplexiteten kring en förpacknings livscykel och hur den kan vara hållbar i alla aspekter från produktion, transport, hållbarhet och tillgänglighet. Kursen ska ge den studerande fördjupade materialkunskaper ur ett hållbarhetsperspektiv. De studerande ges färdigheter i att analysera hållbarhetsaspekter för förpackningar.
Kunskaper
  • hållbarhetsaspekterna i förpacknings- och
    varumärkesarbetet.
  • tillgänglighets- och användbarhetsaspekter av en
    förpackning.
  • modeller kring "reduce, reuse och recycle”.
  • materialkunskap i relation till hållbarhet,
    konsumentupplevelse och produktionsflöde.
  • förpackningens totala påverkan på cirkulär ekonomi under
    sin livslängd - Livscykelanalys (LCA)
  • förpackningens roll i relation till olika typer av
    produkter inom t ex e-handel, retail, skönhet, läkemedel osv
  • förpackningar i relation till livsmedelssäkerhet.
  • Lagstiftning, producentansvar och regler som inverkar på förpackningsutvecklingen.
  • förpackningens roll för att minska matsvinn, avfall och
    transportresurser.
Färdigheter
  • kunna  anpassa konstruktion och materialval utifrån hållbarhetsaspekter och konsument- och produktbehov .
  • att utifrån givna förutsättningar ta fram en hållbar och användbar förpackningslösning.
  • genomföra relevanta kostnadsuppskattningar för en produktion samt förstå dessa utifrån produkt-, transport-, retail- och kundperspektiv.
Kompetenser
  • kunna skapa en övergripande strategi för ett hållbart förpacknings- och varumärkesarbete.
  • göra strategiska val av material och konstruktion för
    hållbara och användbara förpackningar.

  • utifrån olika parametrar och begränsningar förstå och göra relevanta val för
    en hållbar förpackningsproduktion och livscykel.

HTF2400
Hållbara och tillgängliga förpackningar
30 poäng , sida 2(2)

Betygsskalor
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G: 
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. 
Den studerande har delaktighet och närvaro under projekt och vid nyckelmoment enligt respektive kunskapskontroll. 

För betyget VG: 
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll

Underlag för bedömningen utgörs av indirekt bedömning vid projektarbete, tentamen, praktiska kunskapsprov, inlämningsuppgifter, rapportskrivning, validering, individuella- och/eller gruppredovisningar.

Språk

Svenska

Datum för fastställande

2024-05-30

Version/Omgång

1