HTF2400 Hållbara och tillgängliga förpackningar 30 poäng , sida 1(2)
Syfte & Mål
Kursen ger övergripande kunskaper om förpackningens roll i värdekedjan och komplexiteten kring en förpacknings livscykel och hur den kan vara hållbar i alla aspekter från produktion, transport, hållbarhet och tillgänglighet. Kursen ska ge den studerande fördjupade materialkunskaper ur ett hållbarhetsperspektiv. De studerande ges färdigheter i att analysera hållbarhetsaspekter för förpackningar.
Kunskaper
hållbarhetsaspekterna i förpacknings- och
varumärkesarbetet.
tillgänglighets- och användbarhetsaspekter av en
förpackning.
modeller kring "reduce, reuse och recycle”.
materialkunskap i relation till hållbarhet,
konsumentupplevelse och produktionsflöde.
förpackningens totala påverkan på cirkulär ekonomi under
sin livslängd - Livscykelanalys (LCA)
förpackningens roll i relation till olika typer av
produkter inom t ex e-handel, retail, skönhet, läkemedel osv
förpackningar i relation till livsmedelssäkerhet.
Lagstiftning, producentansvar och regler som inverkar på förpackningsutvecklingen.
förpackningens roll för att minska matsvinn, avfall och
transportresurser.
Färdigheter
kunna anpassa konstruktion och materialval utifrån hållbarhetsaspekter och konsument- och produktbehov .
att utifrån givna förutsättningar ta fram en hållbar och användbar förpackningslösning.
genomföra relevanta kostnadsuppskattningar för en produktion samt förstå dessa utifrån produkt-, transport-, retail- och kundperspektiv.
Kompetenser
kunna skapa en övergripande strategi för ett hållbart förpacknings- och varumärkesarbete.
göra strategiska val av material och konstruktion för
hållbara och användbara förpackningar.
utifrån olika parametrar och begränsningar förstå och göra relevanta val för
en hållbar förpackningsproduktion och livscykel.
HTF2400 Hållbara och tillgängliga förpackningar 30 poäng , sida 2(2)
Betygsskalor
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område.
Den studerande har delaktighet och närvaro under projekt och vid nyckelmoment enligt respektive kunskapskontroll.
För betyget VG:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av indirekt bedömning vid projektarbete, tentamen, praktiska kunskapsprov, inlämningsuppgifter, rapportskrivning, validering, individuella- och/eller gruppredovisningar.