Kursen fokuserar på universell användbarhet och att göra design och kommunikation tillgänglig för alla. Kurser fokuserar på anpassningar av design och innehåll i övergripande termer, oavsett hur budskapet ska kommuniceras. Kursen behandlar tillgänglighet i aspekter som färger, symbolik, språkval, typografi och val av grafik för olika typer av målgrupper. Kursen fokuserar på flera olika tillgänglighetsaspekter från personer med nedsatt funktion i exempelvis syn och hörsel till anpassningar för äldre respektive yngre eller personer med olika kulturella referenser. Kursen fokuserar på användarcentrerad design där användarens sammanhang och behov är i centrum av innehåll, form och användande.
Kunskaper
den problematik och möjligheter som finns kring tillgänglighet med avseende på bland annat funktionsnedsättningar, kultur och ålder.
Grundläggande överblick kring Webbdirektivet / WCAG 2.1 nivå AA
Färdigheter
göra inkluderande val i designprocessen
genomföra riskanalyser kring design och kommunikation.
identifiera utökade målgrupper för en specifik kommunikation.
i en tydlig designprocess skapa tillgänglig design och innehåll i vanligen förekommande designverktyg.
kunna anpassa innehåll och grafik för att möta kraven från Webbdirektivet.
Kompetenser
kunna planera och genomföra informations-/kommunikationsaktivitet, skapa anpassad design eller genomföra en informationskampanj med fokus på tillgänglighet.
kunna skapa tillgänglig design och kommunikation med hänsyn till bland annat funktionsnedsättningar, kultur och ålder
HVS2403 Demokratisk design 10 poäng , sida 2(2)
Betygsskalor
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område.
För betyget VG:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av indirekt bedömning vid inlämningsuppgifter, rapportskrivning, validering, individuella- och/eller gruppredovisningar.