-

TODO

HVS2203
Demokratisk design
10 poäng , sida 1(2)

Syfte & Mål
Kursen fokuserar på universell användbarhet och att göra design och kommunikation tillgänglig för alla. Kurser fokuserar på anpassningar av design och innehåll i övergripande termer, oavsett hur budskapet ska kommuniceras. Kursen behandlar tillgänglighet i aspekter som färger, symbolik, språkval, typografi och val av grafik för olika typer av målgrupper. Kursen fokuserar på flera olika tillgänglighetsaspekter från personer med nedsatt funktion i exempelvis syn och hörsel till anpassningar för äldre respektive yngre eller personer med olika kulturella referenser. Kursen fokuserar på användarcentrerad design där användarens sammanhang och behov är i centrum av innehåll, form och användande.
Kunskaper
  • den problematik och möjligheter som finns kring tillgänglighet med avseende på bland annat funktionsnedsättningar, kultur och ålder.
  • Färger och kontrast för ökad tillgänglighet
  • Typografi för ökad läsbarhet
  • Universell design
  • Användbarhet i grafisk design
  • Inkluderande målgruppsarbete (funktionshinder, kulturella skillnader)
  • Konventioner kring symbolik, färger, struktur osv
  • Inkluderande layout och struktur
  • Grundläggande överblick kring Webbdirektivet / WCAG 2.1 nivå AA
Färdigheter
  • göra inkluderande val i designprocessen
  • genomföra riskanalyser kring design och kommunikation.
  • identifiera utökade målgrupper för en specifik kommunikation.
  • i en tydlig designprocess skapa tillgänglig design och innehåll i vanligen förekommande designverktyg.
  • kunna anpassa innehåll och grafik för att möta kraven från Webbdirektivet.
Kompetenser
  • kunna planera och genomföra informations-/kommunikationsaktivitet, skapa anpassad design eller genomföra en informationskampanj med fokus på tillgänglighet.
  • kunna skapa tillgänglig design och kommunikation med hänsyn till bland annat funktionsnedsättningar, kultur och ålder

HVS2203
Demokratisk design
10 poäng , sida 2(2)

Betygsskalor
På denna kurs tillämpas den tregradiga betygsskalan VG, G, IG. Betygskriterier för olika betygsgrader.

För betyget G: Den studerande har grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom Demokratisk design, där samtliga delmoment måste vara bedömda med minst G. Validering/komplettering efter utsatta tidsramar kan bara ge betyget G.

För betyget VG: Den studerande har fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom Hållbar utveckling, där samtliga delmoment måste vara bedömda med minst G och övervägande med VG. Momenten måste genomföras inom utsatta tidsramar. Den studerande kan på ett tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll

Underlag för bedömningen utgörs av indirekt bedömning vid projektarbete, tentamen, praktiska kunskapsprov, inlämningsuppgifter, rapportskrivning, validering, individuella- och/eller gruppredovisningar.

Språk

Kursen ges bara på svenska.

Datum för fastställande

2022-05-26

Version/Omgång

1