Avslutande projekt som drivs mot en uppdragsgivare med en tydlig problemställning. Kursen syftar till att ge de studerande möjlighet att självständigt använda all kunskap de fått i tidigare kurser för att i en närmast skarp miljö få genomdriva ett större projekt från start till mål. Arbetsformen för projektet ska simulera ett närmast autentiskt produktions- och arbetsflöde från analys till färdig förpackning. Projektformen i kursen syftar till att ge de studerande fördjupad kunskap i att jobba i en projektgrupp med projektplanering och produktions problematik. Den studerande ska under kursen självständigt driva sin egen arbetsprocess genom problemlösning och kunskapsutveckling.
Kunskaper
om hur man planerar och genomför ett större projekt i grupp.
om hur man skapar en intern uppdragsbeskrivning.
om designprocessen och produktionsprocessens olika faser och dess påverkan på framtagandet av en förpackning.
om hur design, konstruktion, logistiken och materialet påverkar en förpackning ur ett hållbarhetsperspektiv.
Färdigheter
att genomföra ett projekt med mål och delmål.
att presentera och visualisera sitt projekt på ett tydligt och säljande sätt.
att genomföra alla delar av ett designprojekt från idé, analys till produktion.
att analysera och förstå en förpackning utifrån konsument-, varumärke- och produktproblematik.
att på ett effektivt, självständigt och utvecklande sätt jobba i projektgrupp.
Kompetenser
att överföra idé och analys till en förpackning som är framtagen på ett produktionsenligt sätt.
att anpassa en produktion till beställare och användare.
att fungera effektivt i projektgrupp och arbeta självständigt.
att i framställandet av en förpackning ta hänsyn till beställare, mottagare, varumärke och produktionssätt och samtidigt bibehålla ett tydligt hållbarhetsperspektiv genom hela kedjan.
FD2211 Examensarbete 30 poäng , sida 2(2)
Betygsskalor
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område.
Den studerande har delaktighet och närvaro under projekt och vid nyckelmoment enligt respektive kunskapskontroll.
För betyget VG:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av löpande bedömning av projektarbeten, praktiska- och/eller teoretiska kunskapsprov och inlämningsuppgifter.
Delaktighet under projekt och vid nyckelmoment.
Validering sker genom genomförande av ordinarie delar av kunskapskontrollen.