Kursen ska även ge kunskaper i hur man genom berättande bygger ett varumärke. Kursen ska ge den studerande kunskaper för att skapa koncept och idéer för varumärkesbyggande kampanjer. Den studerande får verktyg för och tränas i att skapa kreativa koncept och idéer i varumärkesbyggande syfte. Kursen ger grundläggande kunskap om dramaturgiska teorier och kännedom om olika berättarmodeller.
Kunskaper
teorier i dramaturgiska berättarmodeller.
teorier i storytelling som varumärkesbyggare.
hur man tar fram idéer och koncept för reklamkampanjer.
olika verktyg för kreativa processer.
hur man planerar och genomför en kampanj.
hur man anpassar en kampanj efter mottagare och medieval.
Färdigheter
forma en berättelse som fångar mottagarens intresse.
med hjälp av berättarteknik bygga ett varumärke.
bedöma mottagarens intresse för en berättelse.
praktiskt planera och genomföra en kampanj.
presentera och visualisera en kampanj för en beställare.
Kompetenser
utifrån mottagare och användare skapa en berättelse kring ett varumärke.
kunna påverka en målgrupp mot önskat resultat med hjälp av storytelling.
på ett strategiskt sätt kommunicera och forma ett varumärke.
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område.
Den studerande har delaktighet och närvaro under projekt och vid nyckelmoment enligt respektive kunskapskontroll.
För betyget VG:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av löpande bedömning av projektarbeten, praktiska- och/eller teoretiska kunskapsprov och inlämningsuppgifter.
Delaktighet under projekt och vid nyckelmoment.
Validering sker genom genomförande av ordinarie delar av kunskapskontrollen.