Kursen syftar även till att den studerande ska få kunskap om scenariodesign, tjänsteutveckling, användarupplevelse (UX design) och interaktionsdesign. Den studerande ska få fördjupade färdigheter inom hela produktionskedjan av gränssnittsdesign (UX/UI), från interaktionsdesign, innehållsanpassning, digitala förlagor till olika produktionssätt för att färdigställa en webbplats för olika läsare. Den studerande ska även få grundläggande kunskaper i framtagande av interaktiva och animerade gränssnitt.
Kunskaper
om alla faser i ett design- och utvecklingsprojekt.
om behovsanalys av beställare och användare.
om upplevelsedesign för skärmbaserade medier.
om gränssnittsutveckling för digitala medier.
om behovsanalys av kund.
om gränssnittsutveckling för digitala medier.
Färdigheter
i att planera och genomföra ett design- och utvecklingsprojekt.
i att skapa prototyper och visualiseringar av appar och webbsidor i vanligen förekommande prototypprogramvaror.
i att genomföra tester av gränssnitt och användarscenarion.
i att skapa mockups i vanligen förekommande designprogramvaror.
Kompetenser
att utifrån en behovsanalys kunna anpassa lösningar för användare.
att kunna skapa en djupgående förståelse för användarnas behov och utifrån detta skapa optimala gränssnittslösningar.
GFT2113 UX/UI-design 15 poäng , sida 2(2)
Betygsskalor
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område.
Den studerande har delaktighet och närvaro under projekt och vid nyckelmoment enligt respektive kunskapskontroll.
För betyget VG:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av löpande bedömning av projektarbeten, praktiska- och/eller teoretiska kunskapsprov och inlämningsuppgifter.
Delaktighet under projekt och vid nyckelmoment.
Validering sker genom genomförande av ordinarie delar av kunskapskontrollen.