Kursen ska ge den studerande grunderna i varumärkesbyggnad, det vill säga hur man på ett långsiktigt och övergripande sätt formar och stärker ett varumärkes kommunikation och positionering.
Den studerande ska förstå vikten av varumärkets roll i grafisk kommunikation och det grundliga analysarbete som krävs för att kunna förstå hur det påverkar upplevelsen hos mottagaren.
Kursen berör även retoriska förhållningsätt inom reklam samt hur dessa påverkar mottagaren. Kursen ska ge övergripande förståelse för hur företag och organisationer aktivt arbetar med att formulera tydliga, relevanta mål och riktlinjer för varumärket och därigenom hitta en egen, hållbar position på sin marknad.
Kunskaper
Verktyg för att skapa relevanta kommunikationsstrategier för ett varumärke
Om egenskaper som bygger starka varumärken
Hur man vitaliserar/ompositionerar ett varumärke
Skillnaderna mellan varumärke och produkt
Hur man arbetar med målgrupps-, omvärlds- och varumärkesanalys för att förstå ett varumärke
Att arbeta med strategier för att bygga och ompositionera ett varumärke
Att bygga ett varumärke ur ett långsiktigt och hållbart perspektiv
Bedöma och förstå mottagarens reaktion/inställning till ett varumärke
Praktiskt skapa ett varumärke genom visuell kommunikation
Att presentera och visualisera ett varumärke och varumärkesstrategi för en beställare
Kompetenser
Att utifrån undersökningar baserat på en specifik målgrupp skapa ett varumärke
Att kunna påverka en målgrupp mot önskat resultat med hjälp av en tydlig varumärkesstrategi
Att med hjälp av olika mediekanaler bygga ett långsiktigt och hållbart varumärke
Att på ett strategiskt sätt kommunicera och forma ett varumärke
Ta ansvar för kvalitet på grafiska produkter som överlämnas till certifierad produktion
GFT2110 Varumärkesstrategi 20 poäng , sida 2(2)
Betygsskalor
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område.
Den studerande har delaktighet och närvaro under projekt och vid nyckelmoment enligt respektive kunskapskontroll.
För betyget VG:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av löpande bedömning av projektarbeten, praktiska- och/eller teoretiska kunskapsprov och inlämningsuppgifter.
Delaktighet under projekt och vid nyckelmoment.
Validering sker genom genomförande av ordinarie delar av kunskapskontrollen.