Kursen ska ge den studerande kunskaper i analysprocesser, skissteknik, typografi, layout och grafisk formgivning för olika mediekanaler. Den ska ge förståelse för och insikt i hur samverkan mellan färg, form och funktion byggs upp för att kommunicera ett budskap. Kursen syftar även till att utveckla det kommunikativa uttrycket och det konceptuella tänkandet samt ge färdighet i att visualisera trycksaker och digitala medier. Den studerande ska även öva i att framställa och visualisera sina ideer samt presentera och visualisera sina ideer för en beställare.
Kunskaper
Arbetssätt för analysarbete
Analysprocessens vikt för effektiv kommunikation.
Typografi för print och webb
Färgpsykologi och färgers påverkan på mottagaren.
Hur layout och kommunikation anpassas efter medievalet.
Hur medievalet påverkar användare och budskapet.
Hur ideer visualiseras och presenteras för en beställare.
Hur design och strategi kopplas samman.
Färdigheter
Genomföra och tolka målgrupps- och omvärldsanalyser.
Ge ett budskap ett typografiskt uttryck.
Formge en layout för print och digitala medier
Skapa färdiga prototyper för att visualisera sina ideer.
Presentera och visualisera sina ideer för en beställare.
Underbygga design med strategi.
Kompetenser
Utifrån mottagare och användare skapa effektiv grafisk design.
Kunna påverka en målgrupp mot önskat resultat med hjälp av visuell kommunikation
Använda analysprocesser för att förstå och förutse målgruppens.
På ett analytiskt och strategiskt sätt använda färg och form.
Att bedöma budskapets effekt på mottagaren
GFT2102 Design 30 poäng , sida 2(2)
Betygsskalor
Kursen bedöms med betygsskalan icke godkänt (IG), godkänt (G) och väl godkänt (VG).
För betyget G:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat grundläggande kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område.
Den studerande har delaktighet och närvaro under projekt och vid nyckelmoment enligt respektive kunskapskontroll.
För betyget VG:
Den studerande har i en samlad bedömning påvisat fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom kursens område. Den studerande kan på ett självständigt och tids- och resurseffektivt sätt utföra moment och självständigt välja och bedöma resultat.
Examinationsformer, kunskapskontroll
Underlag för bedömningen utgörs av löpande bedömning av projektarbeten, praktiska- och/eller teoretiska kunskapsprov och inlämningsuppgifter.
Delaktighet under projekt och vid nyckelmoment.
Validering sker genom genomförande av ordinarie delar av kunskapskontrollen.