Culturality project med Region Värmland och Brobygrafiska

Om projektet

Klass: Årskurs 1 (YH24DD)
Program: Digital Designer

Som en del i det omfattande EU-projektet CULTURALITY, som Region Värmland deltar i, skulle årskurs 1 i programmet Digital Designer hjälpa till att lyfta det kulturella hantverket i regionen.
Uppdraget för klassen var att arbeta med redan befintligt material för att utveckla en varumärkesidentitet som främjar kulturellt hantverk för turister.

Deras lösningar skulle fokusera på:

  • Att hålla besökaren kvar på sidan/plattformen med hjälp av berättande och interaktivitet.
  • Möjligheten att uppleva hantverket på ett så uppslukande sätt som möjligt.

 

Hur såg uppdraget ut som eleverna fick?

De studerande fick en väldigt öppen brief av mig som handlade om att skapa någon form av digital plattform som genom berättande skulle främja värmländskt kulturhantverk med turister som målgrupp. Fokuset låg på att hitta en lämplig lösning som skulle gynnas och användas av målgruppen beroende på vilket koncept de kom fram till. Projektet inleddes således med research för att lära sig mer om målgruppen och var de kommer ifrån. Med olika rapporter, statistik från bland annat Visit Värmland kunde de fastställa lite olika målgrupper baserat på koncepten de ville ta fram. Därefter började en iterativ process för att ta fram vad lösningen skulle vara. Det är många timmar av handritade trådskisser som sen blivit omvandlade i programmet Figma för att sen färdigställas som en klickbar prototyp i samma program. 

Utöver detta, från kursmålen, skulle de studerande också ta fram ett varumärke. Detta för att kunna knyta an berättandet på något sätt men också för att kunna prata med målgruppen på rätt sätt. 

 

På vilket sätt hänger arbetet med att arbeta fram ett varumärke ihop med storytelling? 

För oss på Brobygrafiska hör varumärke och storytelling väldigt mycket ihop. Om du inte vet hur någonting ska berättas så finns det kanske inte jättemycket att berätta. När varumärket får en tydlig kärna med värden och värderingar blir berättandet mycket enklare då det blir en förlängning av varumärket som personlighet. Nu för tiden jobbar alla varumärken med storytelling på en eller flera fronter – berättandet är det som skapar starka relationer till kunderna. När kärnan är genuin och trovärdig blir varumärkesarbetet enklare eftersom det ska speglas inifrån och ut. 

 

Kan du utveckla tankar om vikten av estetik, färg och form när man ska göra en digital plattform inbjudande och användningsbar? 

En digital plattform behöver vara tillgänglig, användaranpassad och användarvänlig. Vårt jobb som digitala designers handlar inte bara om att minska frustrationer utan också att leverera en njutbar upplevelse. En upplevelse är med fördel berättande. Berättandet i det digitala är i grunden redan interaktivt. Vad vi sen kan lägga till ytterligare och knyta an till stärker kundens relation till varumärket om det genomförs på rätt sätt. På samma sätt får du motsatt effekt om det genomförs på ett felaktigt sätt. 

 

Finns det någon spännande beröringspunkt mellan digital design och turism/besöksnäring? 

Det finns flera, skulle jag säga. Turismen är ju i sin natur äventyrlig. På liten och på stor skala. Vi pratar med en målgrupp som vill se och upptäcka nya saker och som är nyfiken på sin omgivning på ett eller annat sätt. Detta gör ju att den digitala designen och gränssnittet för en webbplats, app eller liknande kan fylla stora behov beroende på var det behövs. 

Vi har så mycket spännande saker i Värmland som kan lyftas på ett eller flera sätt och det berättandet kan göras väldigt tydligt med digitala verktyg som rörligt, interaktivt och framförallt samspelet däremellan.