Boston Shoe Care

It’s easy as A B C.

Vi har arbetat med företaget Boston Shoe Care. De startade 1911 i Boston, USA och marknadsförde sig själva som ”Best in the field”. Trots att skor blivit otroligt trendigt de senaste åren har Boston Shoe Care inte lyckats rida på den vågen, utan glömts bort och blivit allt annat än ett förstahandsval. Vi har därför gett dem en ny, modern och konsekvent grafisk identitet för att skapa en tydlig igenkänningsfaktor.

De största problemen för miljön med tillverkning av skor är mängden kemikalier som krävs och det faktum att de är svåra att återvinna på grund av de olika materialen i varje sko. Tänk då om vi kunde ta hand om våra skor för att få dem att hålla längre.

Eftersom många av oss i dagsläget inte prioriterar skovård för att det kan kännas svårt och lite jobbigt ville vi göra det till motsatsen, lätt och enkelt. Vi har därför tagit fram ett system baserat på alfabetets fyra första bokstäver, A, B, C och D för att på ett enkelt sätt visa vilket steg i processen produkten tillhör. A står för Clean, B för Care, C för Protect och D för Various. De ska tillsammans med vilka material produkterna fungerar till och eventuella specialegenskaper listas tydligt på förpackningarna för att hjälpa oss att hitta rätt produkter för just våra skor.

Boston Shoe Care ska inte kränga på dig fler produkter än vad du behöver och deras utgångspunkt ska alltid vara att ta hand om det du redan har istället för att köpa nytt. De är din vän när det gäller skovård. Därför har vi i kontrast till det strikta systemet på utsidan av förpackningen bland annat valt att implementera små finurliga meddelanden på insidan baserade på produktens innehåll. Vi har också tagit fram foldrar och handskrivna korrespondenskort som medföljer i varje beställning över internet. Detta ska bidra till en god upplevelse som samtidigt bygger ett förtroende för varumärket och intresset för att vårda sina skor.

Kreativt team

Se fler case här